Πίσω στις ιστορίες

Το τραμ της Καλαμάτας

Το τραμ της Καλαμάτας

Το 1898 ο τότε δήμαρχος Καλαμάτας, Πέτρος Αντ. Μαυρομιχάλης, ήρθε σε συμφωνία με τη γερμανική εταιρεία Χίντερμαν και Σια για την εγκατάσταση ηλεκτρικού σταθμού στη πόλη, με στόχο τόσο τον ηλεκτροφωτισμό της Καλαμάτας, όσο και την εγκατάσταση ηλεκτροκίνητου τραμ. Τελικά όμως η εν λόγω σύμβαση δεν υλοποιήθηκε ποτέ. Το 1908 και επί δημαρχίας Μπενάκη, παραχωρήθηκε στον Ιπποκράτη Απέργη το συμβόλαιο της εγκατάστασης και εκμετάλλευσης των ηλεκτρικών τροχιοδρόμων. Στα πλαίσια του έργου αυτού κατασκευάστηκαν δύο τροχιοδρομικές γραμμές που ένωναν την πόλη με την παραλία. Η μία γραμμή είχε αφετηρία στην Κάτω Πλατεία και αφού περνούσε την οδό Αριστομένους κατέληγε στην παραλία στη συμβολή με τον Νέο Δρόμο (σήμερα Φάρων). Η άλλη ξεκινούσε από την Πλατεία Φραγκόλιμνα, περνούσε από τον Νέο Δρόμο και κατέληγε στη συμβολή Φάρων και Ναυαρίνου. Οι δύο γραμμές τέθηκαν σε λειτουργία για πρώτη φορά τον Απρίλιο του 1910 Η εταιρεία που συνέστησε ο Ι. Απέργης για την εκμετάλλευση του τροχιοδρόμου της Καλαμάτας ονομαζόταν Ηλεκτρικοί Τροχιόδρομοι Καλαμών. Το 1915 το δίκτυο του τραμ επεκτάθηκε προκειμένου να εξυπηρετηθεί και η Πάνω Πόλη. Μετά από 30 χρόνια λειτουργίας το τραμ στην Καλαμάτα διέκοψε την λειτουργία του το 1940. Η αφαίρεση των γραμμών του τραμ έγινε σταδιακά και ολοκληρώθηκε το 1962. 


Εικονιζόμενη φωτογραφία: Ο κεντρικός δρόμος της Καλαμάτας που οδηγεί στον σιδηροδρομικό σταθμό των Σ.Π.Α.Π. στα χρόνια του Μεσοπολέμου. Από αριστερά διέρχεται το τραμ που αποτελούσε ένα από τα χαρακτηριστικά στοιχεία της ζωής της πόλης. ©Μουσείο Φωτογραφίας ''Χρήστος Καλεμκερής'' Δήμου Καλαμαριάς.