Πίσω στις ιστορίες

Τα Τρίκαλα τον 19ο αιώνα

Τα Τρίκαλα τον 19ο αιώνα

Στις 23 Αυγούστου του 1881, με την υπογραφή της Συνθήκης της Κωνσταντινούπολης, η πόλη των Τρικάλων περιέρχεται στο Ελληνικό Κράτος μαζί με το μεγαλύτερο τμήμα της υπόλοιπης Θεσσαλίας, καθώς και μέρος της Ηπείρου. Καθότι η πόλη δεν διέθετε υπαρκτό πολεοδομικό σύστημα ο τότε δήμαρχος Τρικάλων ανέθεσε το 1884 στον μηχανικό Μένανδρο Ποτεσσάρο να συντάξει το νέο πλάνο της πόλης. Πραγματικό κόσμημα και αρχιτεκτονικό μνημείο για την πόλη των Τρικάλων θα αποτελέσει αυτή την περίοδο και το κτίριο του Σιδηροδρομικού Σταθμού που βρίσκεται στο τέρμα της Οδού Ασκληπιού. Την κατασκευή του κτιρίου θα αναλάβει το 1886 η γαλλική κατασκευαστική εταιρεία του δικτύου των σιδηροδρόμων την εποχή της κυβέρνησης του Χαρίλαου Τρικούπη, ενώ τον Ιανουάριο του 1887 θα ολοκληρωθεί και η σιδηροδρομική γραμμή Βόλου-Τρικάλων. Η πολεοδομική ανασύσταση της πόλης στα τέλη του 19ου αιώνα θα σταματήσει απότομα για ένα διάστημα, καθώς το 1897 θα λάβει χώρα στη Θεσσαλία ο ατυχής για την Ελλάδα Ελληνοτουρκικός Πόλεμος, ο οποίος θα έχει ως αποτέλεσμα την κατοχή της Θεσσαλίας και της πόλης των Τρικάλων από τους Οθωμανούς για περίπου ένα έτος. Με την αποχώρηση του Οθωμανικού στρατού το 1898 η πόλη θα επανέλθει υπό την κυριαρχία του Ελληνικού Κράτους. 


Εικονιζόμενη φωτογραφία: Μερική άποψη των Τρικάλων γύρω στο 1884. Στις όχθες του ποταμού Ληθαίου άνδρες μεταφέρουν νερό για τα ζώα τους και γυναίκες πλένουν ρούχα. ©Μουσείο Φωτογραφίας ''Χρήστος Καλεμκερής'' Δήμου Καλαμαριάς.