Πίσω στις ιστορίες

Ο Πύργος Ηλείας τον 19ο αιώνα

Ο Πύργος Ηλείας τον 19ο αιώνα

Μετά την Ελληνική Επανάσταση του 1821, ο Πύργος ορίστηκε πρωτεύουσα της Επαρχίας Ήλιδας. Ο πληθυσμός είχε μειωθεί αισθητά σε σχέση με τα προεπαναστατικά χρόνια, ενώ πολλές από τις οικίες της πόλης είχαν ερειπωθεί. Στο πλαίσιο αναγέννησης της πόλης οι δημογέροντες του Πύργου ζήτησαν το 1830 την αποστολή αρχιτέκτονα, ώστε να σχεδιάσει το πολεοδομικό σχέδιο της, αλλά και έναν λιμενοβραχίονα στο Κατάκολο. Για την σύνδεση του Πύργου με το λιμάνι του Κατάκολου κατασκευάζεται η δεύτερη σιδηροδρομική γραμμή της χώρας, στις 22 Σεπτεμβρίου 1878. Η σιδηροδρομική γραμμή Πύργου - Κατάκολου (ΣΠΚ) αποτελεί την πρώτη στην Ελλάδα εκτός Αθήνας και Αττικής, και ταυτόχρονα αποτελεί και τον πρώτο δημοτικό σιδηρόδρομο της χώρας. Η διαδικασία κατασκευής ξεκίνησε επί δημαρχίας Πέτρου Αυγερινού, ενώ χρέη μηχανικού του έργου ανέλαβε ο Αλ Στρέιτ. Τα παραπάνω έργα σε συνδυασμό με την καλλιέργεια της σταφίδας που αναπτύχθηκε ιδιαίτερα στην Δυτική Ελλάδα, και κατά κύριο λόγο στην Ηλεία και την Αχαΐα, έφεραν σημαντική ανάπτυξη στην πόλη του Πύργου κατά τον 19ο αιώνα. 


Εικονιζόμενη φωτογραφία: Άποψη κεντρικού εμπορικού δρόμου της πόλης του Πύργου το 1896. ©Μουσείο Φωτογραφίας ''Χρήστος Καλεμκερής'' Δήμου Καλαμαριάς.