Πίσω στις ιστορίες

Το μνημείο του Τάκη Κανελλόπουλου στο πάρκο της γωνίας των Οδών Εθνικής Αμύνης και Παύλου Μελά

Το μνημείο του Τάκη Κανελλόπουλου στο πάρκο της γωνίας των Οδών Εθνικής Αμύνης και Παύλου Μελά

Τάκης Κανελλόπουλος (1933-1990)


Ο Τάκης Κανελλόπουλος υπήρξε ένας από τους σημαντικότερους σκηνοθέτες του ελληνικού κινηματογράφου, γνωστός για την ποιητική προσέγγιση και το ιδιαίτερο ύφος στις ταινίες του. Γεννήθηκε στη Θεσσαλονίκη και σπούδασε κινηματογράφο αρχικά στη Σχολή Σταυράκου στην Αθήνα και αργότερα στο Μόναχο.


Η φιλμογραφία του χαρακτηρίζεται από έντονα ποιητικές εικόνες και φιλοσοφικό στοχασμό, σε συνδυασμό με μια στοχαστική και σχεδόν υπαρξιακή θεώρηση της ανθρώπινης κατάστασης. Η πρώτη του ταινία-ντοκυμαντέρ μικρού μήκους, Μακεδονικός γάμος (1960), διακρίνεται για την παραστατική απεικόνιση της ελληνικής υπαίθρου και των παραδοσιακών εθίμων. Από τις πιο γνωστές ταινίες του υπήρξαν ο Ουρανός (1962), που καταγράφει τη φρίκη και τον παραλογισμό του πολέμου μέσα από τις ζωές ανθρώπων κατά τον Β' Παγκόσμιο Πόλεμο αλλά και η Εκδρομή (1966). Πρόκειται για ένα ερωτικό δράμα, που τιμήθηκε με το βραβείο φωτογραφίας και ειδική μνεία για τη σκηνοθεσία του Κανελλόπουλου στο Φεστιβάλ Ελληνικού Κινηματογράφου της Θεσσαλονίκης.


Με το έργο του ο Κανελλόπουλος, συνέβαλε στη διαμόρφωση ενός αισθητικού και αφηγηματικού ύφους που αναγνωρίστηκε για την καλλιτεχνική του αξία, ακόμα και εκτός των συνόρων της Ελλάδας. Ωστόσο, οι τελευταίες ταινίες του, με πιο προσωπικό και φιλοσοφικό χαρακτήρα, δεν βρήκαν ανταπόκριση στο κοινό και τους κριτικούς. Αυτή η απογοήτευση τον οδήγησε σε μια περίοδο απομόνωσης και δημιουργικής αναζήτησης, η οποία διακόπηκε απότομα με τον θάνατό του.





Εικονιζόμενη φωτογραφία: Προτομή του Σκηνοθέτη Τάκη Κανελλόπουλου . Φιλοτεχνήθηκε από τη Γλύπτρια Παπαδοπεράκη Ασπασία και τοποθετήθηκε στο Πάρκο Τσιρογιάννη, απέναντι από την είσοδο της Εταιρίας Μακεδονικών Σπουδών.