Πίσω στις ιστορίες

Η Εγνατία Οδός της Θεσσαλονίκης

Η Εγνατία Οδός της Θεσσαλονίκης

Από τα τέλη του 19ου έως και τις αρχές του 20ου αιώνα στη μεγάλη λιθόστρωτή οδό που διερχόταν μέσα από την Αψίδα του Γαλερίου ή Καμάρα, κυκλοφορούσε διπλή γραμμή ιππήλατου τραμ, ενώ αργότερα αντικαταστάθηκε με γραμμή ηλεκτροκίνητου τραμ στα πλαίσια του εκσυγχρονισμού της Θεσσαλονίκης από την τότε οθωμανική διοίκηση. Μετά την προσάρτηση της Θεσσαλονίκης από το Ελληνικό Κράτος, το 1912, ονομάστηκε Μεγάλη Εγνατία Οδός, σε ανάμνηση της αρχαίας ρωμαϊκής οδού Via Egnatia, που περνούσε πλησίον της πόλης. Σε ταχυδρομικές κάρτες της Στρατιάς της Ανατολής που εκδόθηκαν την περίοδο του Α΄ Παγκοσμίου Πολέμου αναφέρεται και ως Οδός της Αψίδας του Μεγάλου Αλεξάνδρου, λόγω της λανθασμένης απόδοσης του μνημείου του Γαλερίου στον Μεγάλο Αλέξανδρο. Κατά τη διάρκεια του Α΄ Παγκοσμίου Πολέμου λειτουργούσε επίσης επί της Εγνατίας κινηματογράφος για τη ψυχαγωγία των στρατιωτών των δυνάμεων της Αντάντ (Entente).


Μετά τη μεγάλη πυρκαγιά του 1917 πολλά από τα κτίρια που βρίσκονταν εκατέρωθεν της οδού, όπως οικίες και καταστήματα, καταστράφηκαν ολοσχερώς. Από τότε ξεκίνησε η ανοικοδόμηση νέων κτιρίων, με αποκορύφωμα την αντιπαροχή από την περίοδο του Μεσοπολέμου και έπειτα, η οποία είχε ως αποτέλεσμα την ανέγερση ψηλών πολυκατοικιών. Σήμερα η Εγνατία αποτελεί κύρια εμπορική οδό στο κέντρο της Θεσσαλονίκης. Είναι ευρύχωρη, με καταστήματα και γραφεία, και αποτελεί μία από τις πιο πολυσύχναστες οδούς της πόλης.


Εικονιζόμενη φωτογραφία: Διπλή γραμμή ιππήλατων τραμ στη λιθόστρωτη Εγνατία Οδό της Θεσσαλονίκης στις αρχές του 20ου αιώνα. ©Μουσείο Φωτογραφίας ''Χρήστος Καλεμκερής'' Δήμου Καλαμαριάς.