Πίσω στις ιστορίες

Ο Οδοντωτός Διακοπτού - Καλαβρύτων

Ο Οδοντωτός Διακοπτού - Καλαβρύτων

Ο τρόπος που δημιουργήθηκε ο Οδοντωτός, η σιδηροδρομική γραμμή δηλαδή που ενώνει το Διακοπτό με την κωμόπολη των Καλαβρύτων, είναι συνδεδεμένος με την ανάπτυξη της σιδηροδρομικής δικτύωσης στην Ελλάδα του 19ου αιώνα και την ανάγκη να ξεπεραστούν οι δυσκολίες του τοπίου του φαραγγιού του Βουραϊκού. Ο Αλέξανδρος Φωτήλας, βουλευτής των Καλαβρύτων, επισήμανε το υψηλό κόστος μεταφοράς του σιταριού από την περιοχή προς το Αίγιο, προτείνοντας την κατασκευή ενός οδοντωτού σιδηροδρόμου που να διασχίζει το δύσβατο και απότομο τοπίο. Η κατασκευή της σιδηροδρομικής γραμμής του Οδοντωτού, πλάτους μόλις 75 εκατοστών, αναλήφθηκε από γαλλική εταιρεία το 1891 και ολοκληρώθηκε μετά από πέντε χρόνια, θεωρούμενο ως ένας κατασκευαστικός θρίαμβος. 


Ο Οδοντωτός, που ξεκίνησε να λειτουργεί το 1896, διανύει μια διαδρομή μήκους περίπου 22 χιλιομέτρων, περνώντας από έξι σήραγγες και πολλές γέφυρες λόγω της κλίσης του εδάφους. Μέχρι το 1959, οι συρμοί κινούνταν με ατμό, ενώ από το 1959 αντικαταστάθηκαν με γαλλικές αυτοκινητάμαξες. Το 2009, τα γαλαζοπράσινα παλιά τρενάκια, αντικαταστάθηκαν από υπερσύγχρονες αμαξοστοιχίες ελβετικής κατασκευής. Η γραμμή αυτή σήμερα έχει κυρίως τουριστικό χαρακτήρα, με πολλούς ταξιδιώτες να επιλέγουν να διασχίσουν το φαράγγι του Βουραϊκού με αυτό το τρένο για να απολαύσουν την εκπληκτική φυσική ομορφιά της περιοχής. Επιπλέον, ένας συρμός "μουσείο" διατηρείται για επετειακούς λόγους, δίνοντας ένα ακόμα ενδιαφέρον στην ιστορία αυτού του εξαιρετικού σιδηροδρομικού έργου. 


Εικονιζόμενη φωτογραφία: Το ατμήλατο τρενάκι ''ο Μουτζούρης'' που ένωνε το Διακοπτό με τα Καλάβρυτα σε προπολεμική φωτογραφία. ©Δημοτικό Μουσείο Καλαβρυτινού Ολοκαυτώματος.